Ronny liet als kind al graag zijn fantasie de vrije loop. Dankzij een vriend van zijn ouders, een gepensioneerde beroepsmilitair maakte hij al op veertienjarige leeftijd kennis met olieverf. Zijn eerste werkjes waren nog eenvoudige, brave postkaartlandschappen, geschilderd op geperst karton. Geen bloemen of stillevens, want daar hield hij niet van.
Op zijn zeventiende ging Ronny naar de academie in Wetteren, waar hij de vrijheid kreeg om zijn eigen weg te volgen. Hij raakte gefascineerd door het menselijk lichaam en besteedde veel tijd aan het tekenen en schilderen van beelden, Romeinse en andere, hoofden en handen. In de laatste twee jaar van zijn opleiding kreeg hij de kans om naar levend naaktmodel te schilderen, wat zijn fascinatie voor dit thema verder aanwakkerde. De keuze was gemaakt: Ronny zou zich van dan af toeleggen op het schilderen van het naakte lichaam.
Ondertussen trouwde Ronny met Nadine, zijn grote steun en motiverende kracht achter de schermen. Doordat hij in een ploegensysteem kon werken, had hij doordeweeks tijd om zich volledig aan zijn kunst te wijden. Heel lang schilderde hij gewoon in een hoek in de woonkamer, want er was geen plaats voor een atelier en Ronny wilde toch liefst zijn werken binnen handbereik houden. Nu heeft Ronny de vroegere slaapkamer van zijn zoon als atelier ingericht. Nog steeds een relatief kleine ruimte, maar in vergelijking met vroeger, heeft Ronny nu een zee van plaats.
Door de jaren heen verfijnde Ronny zijn techniek en stijl door veel te oefenen en lessen te volgen bij andere kunstenaars. Uren bracht hij door met het tekenen en schilderen van de menselijke anatomie om zijn kennis te perfectioneren. Deze kennis vulde hij aan met een uitgebreide verzameling boeken over anatomie.
Ronny vindt het naakte lichaam een dankbaar onderwerp. Hij ziet het als een eerbetoon aan onze menselijkheid. ‘Er is niets mis met de schoonheid van het lichaam te tonen, artistiek, sensueel of uitdagend’, zegt hij. Hij streeft ernaar om elk model in schoonheid weer te geven, ongeacht het type lichaam. Of het nu dik of dun is, met of zonder littekens. Indien nodig of gewenst werkt hij met gedrapeerde stoffen om bepaalde aspecten te camoufleren. Gedurende de jaren evolueerde Ronny's stijl van figuratief naar hyperrealisme.
Ronny doet nog graag beroep op naaktmodellen. Omdat poseren voor een specifieke schilderij veel verplaatsingen, geld en tijd zou kosten, maakt Ronny in één sessie talloze foto’s van zijn modellen, in verschillende houdingen en met veel detailfoto’s. Alles wordt uitgebreid gefotografeerd en gearchiveerd. Ronny heeft veel respect voor de vrouwen die naakt voor hem willen poseren. Hij zorgt er altijd voor dat ze zich comfortabel en gewaardeerd voelen, waardoor ze ook graag terugkomen.
Daarnaast verzamelt Ronny ook boeken en beelden die hem inspireren . Deze methodische aanpak heeft geleid tot een uitgebreide verzameling foto’s en ideeën die hij gebruikt om nieuwe werken te creëren. Aan ideeën heeft Ronny geen gebrek, integendeel, meestal tuimelen er te veel ideeën door zijn hoofd.
De naaktschilderijen die Ronny aan de buitenwereld toont, zijn overwegend mooie, eerder jongere vrouwen. Naaktschilderijen die hij van en voor klanten maakt, kan hij uiteraard niet op een website of op Facebook delen. De schilderijen van Ronny Roels zijn geliefd, maar toch ervaart hij nog vaak terughoudendheid bij mensen om naaktschilderijen effectief in hun huis te hangen. Hij merkt op dat naakten ook zelden te zien zijn op tentoonstellingen. Ronny ziet daarom zijn rol als kunstenaar als een uitdaging om taboes rond naaktheid te doorbreken. Hij gebruikt daarvoor de schoonheid en kracht van het naakte lichaam om zijn verhalen te vertellen.
Ronny schildert in de eerste plaats voor zichzelf. Het is zijn passie, een bezetenheid, een verslaving. En hij is heel blij met de erkenning die hij via zijn kunst krijgt. Hij viel al meermaals in de prijzen, nationaal en internationaal. Hij kreeg in 2003 erkenning van de gemeente Wetteren als verdienstelijke burger voor het behalen van goud in een internationale wedstrijd. En het toppunt van erkenning voor Ronny, is dat zijn schilderij van gewezen burgemeester Alain Pardaen nu in het oud gemeentehuis op de markt in Wetteren prijkt.
Volgende week meer over de kwetsbare en krachtige schoonheid in Ronny's schilderijen.
Christel Foncke
Reactie plaatsen
Reacties