Lak@rt bezoek concertgebouw Brugge

“Brugge, die scone”, uiteraard weet iedereen dat maar alléén wij, met z’n twaalf (?) Lak@rtjes, hebben het Concertgebouw van Brugge in al zijn facetten mogen beleven!

Ter verduidelijking:  het Concertgebouw is een cultureel complex in Brugge,  gelegen aan ‘t Zand, dat werd opgetrokken voor “Brugge 2002 Culturele hoofdstad van Europa”.

Thema: “Achter de schermen”, dat is nou net wat we zochten …

Sommigen met de trein anderen met de auto, wij allen naar Brugge. Om 10:15 samenkomst en verwelkoming door onze gids. Zo wist onze gids ons direct te boeien door te vertellen dat het Concertgebouw het resultaat was van een internationaal architectonische wedstrijd waarbij uitgerekend een GENTS architectenduo Robbrecht en Daem dit project binnenhaalde. Wat ondermeer ook meetelde was het feit dat heel veel details en informatie reeds ingesloten zat bij de  indiening van hun ontwerp.

De gevels zijn bekleed met duizenden rode terracottategels, 68.000 in totaal, allen gebakken in Sint-Omaars in Noord-Frankrijk. Meteen is de link gemaakt met de middeleeuwse look van de stad Brugge. Technisch heel knap bedacht: vastschroefbaar (wind, veiligheid) en vervangbaar; de “kolommen” of “zuilen” in de hoofdgevel zijn zelfs richtbaar, verdraaibaar in functie van de lichtinval. Om eventuele kleurverschillen te voorkomen bij het vervangen van tegels heeft men ergens op een stadsterrein een grote hoeveelheid tegels “bloot” gelegd in weer-en-wind.

Naast een grote concertzaal die beschikt over 1290 zitplaatsen op drie niveaus, is er ook nog de kamermuziekzaal die plaats biedt aan 320 toeschouwers. Op het gelijkvloers is er het Concertgebouwcafé (mooi, lekker en knus) en op de zevende verdieping, de bovenste etage van de Lantaarntoren, is er een expositieruimte voor hedendaagse kunst.

Eén van de vele weetjes is het feit dat op het toneel een akoestische schelp kan gebouwd worden door “te schikken” met de akoestische torens. Ook de vorm van de concertzaal zelf heeft de vorm van een schelp!

We hebben mogen ervaren dat men ook een goed uitzicht heeft over de stad en dit op alle bouwlagen en in alle richtingen: overal veel, véél licht.

De Concertzaal heeft een grote toneeltoren van 35 m hoog, met machinale trekken en heel uitgebreide faciliteiten voor (muziek)theater en podiumkunsten. Daarnaast werd er veel aandacht besteed aan de akoestische eigenschappen van deze zaal door Arup Acoustics. De akoestiek kan optimaal aangepast worden aan alle muziekgenres en vormen van muziektheater door middel van klanktorens, concertplafonds en akoestische gordijnen. De scènetoren zelf kan met akoestische afsluiting ook dienst doen als klankkast.

Bij concerten wordt er fysiek één ruimte voor publiek en orkest gecreëerd. De galmtijd kan, afhankelijk van de opstelling, variëren tussen 1,4 en 2,3 sec.

De Kamermuziekzaal in de Lantaarntoren (in totaal 30 m hoog) is voorzien om kleine ensembles te ontvangen. De zaal heeft een oppervlakte van 150 m² en is 13 m hoog. Het publiek zit grotendeels rond de uitvoerders, vergelijkbaar met een Italiaanse patio met daarrond wandelgalerijen zonder trappen. Als bezoeker-waarnemer is dit een zeer leuke ervaring omdat je zelf kan kiezen van waar uit je de musici wil zien!

Vele plaatsen hebben ons echt verrast en verbaasd: het podium met zijn 900 m²uitgerust met enorme schermen die zowel uit akoestisch als esthetisch oogpunt verdraai- en weg neembaar zijn; de vele soms reuze grote technische installaties; de schitterende loges voor de artiesten met mooie en aparte stadszichten; de vele kleine oefenplekken voor zowel muzikanten, zangers en dansers; de knappe lichtvol ingerichte ontmoetingsplaatsen voor artiesten. Zo was de loges voor de artiest van deze avond Bart Peeters reeds zichtbaar klaar.

Wat ook niet alleen goed om weten is maar ook aangenaam van zien is de integratie van kunstwerken in het gebouw. Op regelmatige basis koopt men kunstwerken aan op voorwaarde dat zij compleet geïntegreerd kunnen worden in het interieur, dus losstaande kunstwerken worden geweerd.

Eén van de meest verrassende bijzonderheden zijn de “veren” waarop het concertgebouw staat: dankzij enkele bijzondere architecturale ingrepen, zoals de 4.696 veren waarop het hele gebouw rust, biedt het Concertgebouw een uitstekende akoestiek en behoort op dat vlak tot de wereldtop. In gebieden waar aardbevingen te verwachten zijn is dit gebruikelijk: in Brugge heeft men deze techniek gebruikt om trillingen te neutraliseren ten gunste van de akoestiek.

Uiteindelijk zijn wij Lak@rt bezoekers beland in de patio gelegen naast het concertgebouw café. Blij met dit leerrijk bezoek hebben we heerlijk genoten van een natje en een droogje lekker, meer dan genoeg.

Dit initiatief vraagt om méér wat we absoluut onderschrijven ondanks de geringe opkomst. Graag wil ik nog onthullen dat we na ons bezoek aan het Concertgebouw even de “groene kanten” van Brugge hebben bewandeld. Met z’n achten hebben we onder andere een “kunst” kerk bezocht waar enkele van ons op de schommel hebben gezeten: heerlijke, ongeziene ervaring tot bezinning. En dit in een actieve, gewijde kerk!! En ja, na een drietal uurtjes zijn we onze dorst gaan lessen in het kleinste café van Brugge ….

Fijne dag, leuke ervaringen, boeiende collega’s, schitterende locaties, te veel om op te noemen.

Glasaal